Pietra dura - drahokamy, které vytvářejí obrazy
Pietra dura (také pietrae durae) a Pachin Kari jsou pojmy spojené s dekorativním kamenickým uměním, známým zejména z italské a mughalské tradice (mughalský architektonický styl vznikl spojením islámské, perské a indické architektury v Mughalské říši v Indii v 16. a 17. století).
Diskutuje se, zda tato technika v Itálii sahá do Florencie nebo do Pavie, neboť v lombardském hlavním městě Certosa di Pavia se našel důkaz v podobě techniky vykládání tvrdým kamenem.
Pietra dura = tvrdý kámen. Jedná se o techniku intarzie, kdy se do mramoru nebo jiného kamene vsazují malé kousky polodrahokamů, např. lapis lazuli, achát, karneol, nefrit, tyrkys, ametyst aj., tak, aby vytvářely detailní obrazy – květiny, bohy, ptáky, ornamenty. Kameny se řežou na plátky a sesazují do obrazů, čímž vzniká dekorativní umění.
Pro tvorbu kompozic se používají různé druhy kamenů, zejména barevné mramory a polodrahokamy, ale i drahokamy, většinou neprůhledné s tvrdostí větší než 6 dle Mohsovy stupnice tvrdosti. Kromě kamenů se používají organické materiály jako perleť, korál nebo eben.
Samotná technika, odvozená z římského opus sectile, se objevila v Římě v 16. století, plného rozkvětu ale dosáhla ve Florencii, s tzv. florentskou mozaikou – commesso nebo mosaico fiorentino. Tehdejší slavnou dílnou byla Opificio delle pietre dure.
Mughalskými památkami, které jsou dekorovány stejnou technikou, jsou např. Tádž Mahal nebo pevnost Agra.
Je nutné rozlišovat mezi dvěma způsoby vykládání tvrdými nebo křemičitými kameny:
- starší a rozšířenější metoda se používala už ve starověku, zahrnuje vkládání kousků tvrdého kamene do dutin vyrobených v základním materiálu. Vkládá se kámen, slonovina, ale i kov;
- jinou metodou je umístění kamenů vedle na společné základně (např. břidlice).
Nabízíme k prodeji jedinečné umělecké „obrazy" vytvořené technikou florentské mozaiky.
Autorem je mistr uměleckého kamenického řemesla pan Vladimír Medviď, který touto náročnou a vzácnou technikou vdechuje přírodnímu kameni duši.
Každý detail je precizně vybroušený a sestavený s láskou a úctou k tradici, přírodě i umění. Výsledkem je obraz, který propojuje krásu kamene s nadčasovou elegancí starých mistrů.